To je můj blog ... :-D

Hudební styly - trance

19. 1. 2008 19:30
Rubrika: Hudební styly | Štítky: hudba , styly , trance

Trance

V tomto pokračování (i když jsem sliboval historii techna, je to hóóóóódně materiálu na zpracování, techno je opravdu fenomén) se budu zabývat asi nejznámější větví, která se od techna už velmi dávno oddělila a samostatně se vyvíjela, a tou je trance.

Trance je ze všech odnoží techna asi nejoblíbenější žánr. Je to hlavně tím, že jeho základ tvoří techno-bicí (k přesnější struktuře bicích, která je od techna mírně odlišná se budu věnovat níže), silná dunivá basa a spousta melodií, která všem návštěvníkovi party lehce a rychle umožňuje uvolnění a prakticky okamžitě vytvoří náladu k tomu, aby se postavil na parket a okamžitě začal „pařit“.

Základním kamenem jsou jednoduché a snadno zapamatovatelné melodie. Ty jsou z větší části tvořené nejrůznějšími syntetickými nástroji (průběh je pilový – viz dole), Které bývají značně naefektované (delayi, phasery, flangery apod. – viz základní pojmy a dole) a přísně rytmické (umělé nepřesnosti, aby skladby zněly přirozeněji se tady nevedou…).

Další důležitou součástí jsou bicí. Ty mají základ jako techno, tedy na každou dobu jeden úder do kopáku (který je výrazně ostřejší a také syntetičtější než techno – používají se specializované syntetizátory bicích), na každou druhou půldobu se ozývá otevřená hatka (vznikne tedy klasický rytmus tu-c, tu-c …), navíc na každou druhou dobu se přidává clap (viz níže) nebo snare (viz níže) který ještě rozšiřuje rytmus. Navíc se mohou přidat ještě další zavřené hatky, které přidávají další rytmické prvky do bicích.

V přechodech se často rytmus na 1 až 4 takty naláme, aby byl přechod ve skladbě výrazný a často se přechod zakončí výrazným úderem do crashe (viz níže).

Další velmi důležitou stavební součástí trancu je basová linka (anglicky bassline). Ta je tvořena vesměs podobnými syntetizátory jako melodie, ovšem zvuk je posunut o několik oktáv níže. Basa se v zásadě ozývá na každou sudou půldobu (foneticky něco jako bum-uu, bum-uu - kde bum je kopák a uu je basa, ale myslím, že toto všichni znáte), tedy rytmus basy je v zásadě taky rovný a od kopáku o půl doby posunutý. Ovšem v některých (většinou pomalejších) trancových skladbách může být basa rytmicky odlišná (tedy pravidelnost není v každé době ale např. v jednom taktu). Takovým dobrým příkladem lámané (vyjadřuje stejný pojem jako pro bicí u chilloutu) basy je skladba od DJ Tiestö – Traffic.

V trancu se mohou vyskytovat a taky (často) vyskytují vokály. Ty ale nejsou formou nějakých dlouhých zpěvů, ale většinou nějakých útržků mluvených či rapovaných textů nebo výkřiky apod. Ty mohou být jak mužské tak ženské. Pokud se ve skladbě objevují delší zpívané pasáže, jedná se spíše o dance nebo dancefloor. Trancová skladba stojí a padá na syntetických melodiích, basách a bicích.

Další, často se objevující prvky trancu jsou intra (nájezdy – začátky skladeb), outra (dojezdy/konce skladeb) a (v elektronicko-hudebním smyslu) intermezza (mezihry). Ty bývají klidnější, bez bicích nebo jen se slabšími lámanými bicími, a s větším množstvím nejrůznějších nástrojů (smyčce, klavír, píšťaly atd…). Nástroje hrající tyto melodie v intrech, outrech a intermezzech jsou většinou v přechodu skladby nahrazeny syntetizátorem.

K trancu existuje velké množství nejrůznějších odnoží. Těm minoritním (často se považují za trance) jako je dancefloor, dance, dreamtrance apod. se budu věnovat hromadně v některém ze článků. Dvě z odnoží, které jsou si velmi podobné – psytrance a goatrance – se budu zvlášť věnovat v nějakém z příštích článků, protože se (sice ne u moc nás, ale hlavně ve světe) staly docela velkým fenoménem. Tyto styly si ve světě už poměrně od dávných dob (leckteří členové signálů ještě ani nežili) vybudovali dost pevnou základnu a velmi bohatou historii, proto se jim budu věnovat více.

Příklady

Neznámé pojmy
Pilový průběh – každý syntetizátor využívá oscilátory, které vytvářejí elektrické vlny nejrůznějších průběhů. Ty pak ve výstupu na reproduktor vytvářejí nejrůznější zvuk. Tyto oscilátory se mohou kombinovat a tím dosahujeme nejrůznějších dalších zvuků. Základním je sinus (sinusovou křivku všichni známe snad od základní školy), dalšími pak obdélník (ten si snad dovedete představit) trojúhelník a pila. Rozdíl mezi trojúhelníkem a pilou je ten, že u pily je náběžná hrana (ta co jde odspoda nahoru) svislá (prakticky je ovšem „jen“ téměř svislá, protože fuknce – průběhy napětí jsou funkcí – nemůže mít svislý průběh) a sestupná šikmá (nejčastěji 45° a trojúhelníkový průběh má obě strany (většinou) pod stejným úhlem jen opačně (snad si to dokážete představit). Pilový průběh nejčastěji tvoří základ trancového syntetizátoru. Basa bývá často obdélníková.

Phaser, flanger – Tyto efekty se pro laiky špatně popisují, protože jejich definice používá velmi mnoho odborných výrazů s akustiky a elektroniky. Zkopíruji vám sem definice ze serveru dreamface.net (s povolením):

Flanger - Tento efekt vzniká zdvojením audio signálu a následnou změnou rychlosti přehrávání (fázovou modulací) či výšky tónu. Nastavujeme velikost (rozptyl) rozdílu v rychlosti a také poměr mezi původním a upraveným audio signálem (dry a wet). Efekt vytáří zvuk „prolétajícího letadla“, ovšem většinou cyklicky.

Phaser - Zvuk opatřený phaserem má podobnou chareakteristiku jako po aplikaci flangeru, je však měkčí, má kolísavý průběh a zní, jako by „svištěl“. Princip phaseru spočívá ve zdvojení signálu, stejně jako v případě flangeru a chorousu. Ovšem s tím rozdílem, že druhý signál prochází speciálním filtrem propouštějícím jen některé frekvence. Zatímco u flangeru je tedy signál zdvojován nezměněnou kopií, u phaseru je zdvojován frekvenčně upravenou kopií původního zvuku. Díky tomu se některé frekvence odečítají a dochází k fázování, což je princip phasingu. Využití phaseru je hlavně u výškových nástrojů, které po jeho aplikaci houpavě "sviští", často se změněným charakterem basového základu.

Clap – jedná se o další (většinou synteticky vytvořený) bicí nástroj, jeho zvuk se podobá tlesknutí (z angl. clap = tleskat).

Snare – běžná součást souprav bicích. Jedná se o malý kovový bubínek s plastovou blánou (v trance bývají často sytnetizovány).

Crash – Další běžná součást bicích. Jedná se o středně velký činel, který se z větší části vyžívá silým úderem. Slabší úder (a také většinou do většího činelu) se jmenuje Ride (někdy příště vysvětlím).

Zobrazeno 3136×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio